Mazarin för många...

Här kommer receptet på mazarinkakan som var med i förra inlägget....


ca 40 bitar

100 gr sötmandel
8 bittermandel
350 gr smör
5 dl strösocker
4 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk vaniljsocker
3 dl mjölk

Glasyr:
ca 3/4 dl hallonsylt
ca 3 dl floursocker
( jag tar lite mer för det blir snålt)

Ugn 200 gr

1. skållla och skala mandeln. Mal i kvarn. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda ner mandeln.
2.Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner det i smeten växelvis med mjölk. Häll smeten i en stor braspanna. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt svalna
3. Rör samman sylt och floursocker till glasyren. Bred den på kakan. Låt stelna och skär i bitar.

Man kan garnera den med t ex kixi och björnbär.

Lycka till!

Kram kram





Kommentarer
Postat av: Susanne

Tack Maria för receptet. Den skall jag göra. Men jag får fixa lite med den så att den passar mig. Är gluten. Ikväll skall här bakas "vanliga" lusse katter med saffran. Väntar på att degen skall bli färdig. Jag bakar allt 2 gånger. En vanlig och en gluten fri. Ha en skön kväll. / Suss

2009-11-30 @ 21:25:32
Postat av: Maria

Ok ..jag får också fixa glutenfritt åt mormor när vi fira barnens födelsedagar. Har du många bra recept? Tycker att man alltid gör samma. Nu blir det sängen...har en dundrande huvudvärk. Lycka till med baket.Kram

2009-11-30 @ 21:49:53
URL: http://mariagladsax.blogg.se/
Postat av: Susanne

Nu är jag klar! Nu ligger det 80 små gulingar i frysen. Efter 18 år så har man samlat på sig några stycken. Säg till om du vill ha något. Inte bra med huvudvärken..mycket att göra kanske?? Nu skall jag hoppa i säng. Det är en ny dag imorgon. Tandis står på programmet, urk. / Sov söt Suss

2009-12-01 @ 01:57:58
Postat av: Susanne

Är nog lite trött! Det skall ju vara " Sov sött". / Suss

2009-12-01 @ 02:01:07
Postat av: märsan

jag testa den på jobbet o den var god!!!!

2009-12-02 @ 09:27:33
URL: http://susannemars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0